Pengikut Blog Kering =p

Sunday, May 9, 2010

Selamat Hari Ibu, Mak.... =)

warkah ini... telah ku tulis pada 07.05.2010, jumaat, setengah jam sebelum ke masjid untuk menunaikan solat jumaat.. untuk membuat ingatan dan feeling tu sentiasa ada, aku memainkan lagu 'Sudirman-Ayah dan Ibu'.... hingga mengalir air mata ni.... warkah khas untuk mak...


Untuk mak..

Mak… Ayai ingat lagi, yang ayai ni seorang yang sangat degil… kalau keluar main petang2, balik da senja sangat, mak mesti marah,bebel2,rotan ayai… ayai ingat lagi, mase kat tadika, mak yang paling bersemangat untuk ayai.. mak masok pertandingan cari gula2 dalam tepung, dan mak je yang aktif mase tu..ayai ingat lagi, mak ngan ayah ajar ayai ngaji,marah2 bile tak dapat…ayai ingat lagi,bila balik uma daripada tadika ngan bogel sebab teberak,mak gelak..ayai ingat lagi, ayai balik uma,”mak,ayong mane mak?” dan mak jawab,”ayong belom balik lagi..” dan jam mase tu baru pukul 11lebih… ayai ingat lagi, mak yang siapkan bekal pagi2,mak yang suap nasi goring kosong ngan telor kat kitorang bile nak gi sekolah..mak sungguh2 siapkan,lambat mane pon,mak tetap siapkan..ayai ingat lagi, mak gi pasar naik basikal,kitorang tengok mak kat tingkap..tengok betapa gigihnya mak gi pasar pj sorang2,kayuh basikal..

Ayai ingat lagi, mak bedakkan ayai sampai putih muke ayai…ayai ingat lagi,ayai tipu repot kad sebab takot nak bagi kat mak,tengok result ayai…ayai ingat lagi,mak je yang selalu sangat2 gosok baju sua ayai…malam2 bile ayai malas,mak yg gosokkan…ayai ingat lagi,bile nak gi sekolah naik bas awal pagi,mak temankan jalan sampai teman dengan gelap2 tu…da lambai kitorang,mak balik uma sorang2…ayai ingat lagi,tengok mak wat karipap,popia,smpai la skang…ayai ingat lagi,ayai gi lombong depan tu,tapi tejatuh,mintak kerol amek baju kat uma,balik mak rotan…

Ayai ingat lagi, mak yang bawak ayai gi sekolah,daftar masok…ayai ingat lagi,walaupun bagi duit belanja,mak tetap bagi bekal,lauk ayam goring ngan telur dadar,nasi kicap…bekal tu smpai busuk tersimpan dalam beg…

Ayai ingat lagi,bila ujung tahun,mak yang bawak banyak barang,beli baju sekolah kitorang…mase puasa,mak yang paling penat…tapi mak tak penah tunjuk tu smua..smuanya sbb mak ksiankan kitorang…ayai ingat lagi, mak penah cakap,”camnela bila mak da xde” pastu kitorang pelok mak,nangis…ayai ingat lagi, semua yang mak da siapkan,buatkan untuk ayai…walaupun ade lagi yang ayai tak gtau kat sini.. mak banyak watkan pape je untuk ayai…mak sentiasa senyum hepi depan ayai walaupun ayai tau mak camne…mak banyak buat macam2 untuk ayai…mak,ayai mtak ampun mtak maaf mak..banyak rasenye dosa salah silap ayai kat mak…ayai sayangkan mak..kitorang sayangkan mak sangat2…camnela kalau mak takde dah nanti….ngan sape ayai nak manje2 lagi…ayai tetap nak jadi anak laki kecik mak macam dulu…mintak macam2 ngan mak..nangis kene rotan ngan mak…dapat mak suap slalu macam dulu…

Ayai sayangkan mak…sayangkan mak sangat2…

Mak jela satu2nya mak yang ayai ade dalam hidup ayai….ayai sayangkan mak…

SELAMAT HARI IBU,MAK….


dalam baca warkah ni depan mak jam 11.05malam 08.05.2010, dengan pasang lagu sudirman tu, memang takleh tahan nangis.. mak pun dah mula mengalirkan air mata.. abis bace, terus peluk mak erat-erat... nangis kuat-kuat sambil peluk mak...... she's the greatest woman that i had in my life.... love you so much,mak...


she's 43 this year... ade rupe 40'an tak?? tak kan??kan??macam budak2.. hahaa.... :P



9 comments:

Redbloodsnow said...

ooo tue die omak ko ek yai. assalammualaikum makcikkkkk..hehe

happy mother's day to our mothers :)

shahrul said...


yup...dats my mom...mem beso name glamournye kak..hehe..
huyoo,bagi salam bagai eh kak..hehe,tenkiu2 kak...

happy mother's day to our mothers.. =)

cik EPAL said...

kirim salam kat mak. eh! makcik. hehe :)

nurul atikah said...

happy mother's day mama ita .

shahrul said...


Cik Epal : e'eehh...boley tesasul lak eh dik...hehe...

Eqa : tu nenek...mane ade mama...ni ha,panggil pakngah..ingat! :p

maiTuty said...

sob sob sob..
hepy mother's day mak cik...

shahrul said...


hehe..maseh,maseh..
em,for my readers,ceritera ni,bukannya untuk menunjuk-nunjuk,atau merapu semata-mata..ini adalah kisah,di mana,mungkin ramai yang pernah melaluinya juga..jadi,renungkan..lihatlah wajah ibu@mak@mama@ummi anda,dan ingat kembali,apa kisah dan kenangan yang pernah anda lalui bersama mereka,dan peluklah mereka..tanda kasih anda pada mereka..
hargai mereka,sebagaimana mereka menghargai dan menyayangi anda.. =)

nurul atikah said...

bweekkkk . pak ngah ?
HAHAHAHAHAHAHA .

shahrul said...


hahahahah!!ape gelak2??betol ah.. :P