Pengikut Blog Kering =p

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu, Mak =')

Untuk mak..

Mak… Ayai ingat lagi, yang ayai ni seorang yang sangat degil… kalau keluar main petang2, balik da senja sangat, mak mesti marah,bebel2,rotan ayai… ayai ingat lagi, mase kat tadika, mak yang paling bersemangat untuk ayai.. mak masok pertandingan cari gula2 dalam tepung, dan mak je yang aktif mase tu..ayai ingat lagi, mak ngan ayah ajar ayai ngaji,marah2 bile tak dapat…ayai ingat lagi,bila balik uma daripada tadika ngan bogel sebab teberak,mak gelak..ayai ingat lagi, ayai balik uma,”mak,ayong mane mak?” dan mak jawab,”ayong belom balik lagi..” dan jam mase tu baru pukul 11lebih… ayai ingat lagi, mak yang siapkan bekal pagi2,mak yang suap nasi goring kosong ngan telor kat kitorang bile nak gi sekolah..mak sungguh2 siapkan,lambat mane pon,mak tetap siapkan..ayai ingat lagi, mak gi pasar naik basikal,kitorang tengok mak kat tingkap..tengok betapa gigihnya mak gi pasar pj sorang2,kayuh basikal..

Ayai ingat lagi, mak bedakkan ayai sampai putih muke ayai…ayai ingat lagi,ayai tipu repot kad sebab takot nak bagi kat mak,tengok result ayai…ayai ingat lagi,mak je yang selalu sangat2 gosok baju sua ayai…malam2 bile ayai malas,mak yg gosokkan…ayai ingat lagi,bile nak gi sekolah naik bas awal pagi,mak temankan jalan sampai teman dengan gelap2 tu…da lambai kitorang,mak balik uma sorang2…ayai ingat lagi,tengok mak wat karipap,popia,smpai la skang…ayai ingat lagi,ayai gi lombong depan tu,tapi tejatuh,mintak kerol amek baju kat uma,balik mak rotan…

Ayai ingat lagi, mak yang bawak ayai gi sekolah,daftar masok…ayai ingat lagi,walaupun bagi duit belanja,mak tetap bagi bekal,lauk ayam goreng ngan telur dadar,nasi kicap…bekal tu smpai busuk tersimpan dalam beg bila ayai tak makan…membazir macam tu je.. letak kat dapur, buang kat tong sampah depan mak, tapi mak tengok je, tak cakap, tak marah pape pun kat ayai..

Ayai ingat lagi,bila ujung tahun,mak yang bawak banyak barang,beli baju sekolah kitorang…mase puasa,mak yang paling penat sebab banyak wat kuih untuk dihantar kat orang untuk dijual…tapi mak tak penah tunjuk tu smua..smuanya sbb mak ksiankan kitorang,sayangkan kitorang…ayai ingat lagi, mak penah cakap,”camnela bila mak da xde” pastu kitorang pelok mak,nangis…ayai ingat lagi, semua yang mak da siapkan,buatkan untuk ayai…walaupun ade lagi yang ayai tak gtau kat sini.. mak banyak watkan pape je untuk ayai…mak sentiasa senyum hepi depan ayai walaupun ayai tau mak camne…mak banyak buat macam2 untuk ayai…mak,ayai mtak ampun mtak maaf mak..banyak rasenye dosa salah silap ayai kat mak…ayai sayangkan mak..kitorang sayangkan mak sangat2…camnela kalau mak takde dah nanti….ngan sape ayai nak manje2 lagi…ayai tetap nak jadi anak laki kecik mak macam dulu…mintak macam2 ngan mak..nangis kene rotan ngan mak…dapat mak suap slalu macam dulu…

Ayai sayangkan mak…sayangkan mak sangat2…

Mak jela satu2nya mak yang ayai ade dalam hidup ayai….ayai sayangkan mak…


SELAMAT HARI IBU,MAK….


dari anak mak :

8 comments:

nurul atikah said...

macam penah baca.

shahrul said...


mane pulaakk..tipu je..

Zsyima said...

tiap org ad pngalamn msg2..thx to all the mum in da world..=)

shahrul said...


yup,betol tu...ape-ape pon,Mak adalah anugerah bagi setiap anak di dunia ni.. ;)

Daus said...

Happy Mother Days



Blog saya juga!
daus
Korean Shows

Kedai saya jugak!
Rayban Malaysia

cekkeya said...

singgah sini. ;)

Banyak pengorbanan sorang ibu dalam membesarkan kita kan? ;)

Redbloodsnow said...

pengorbanan ibu tak ternilai harga nya :) selamat hari ibu to our moms :)

shahrul said...


Daus : thanx! :p

Cekkeya : sangat2lah banyak.. ;)

Kak Zie : yupp..slamat hari ibu to our moms,kak.. ;)