Pengikut Blog Kering =p

Friday, March 25, 2011

Jom Menjala Ikan~!! ;p

hohooo.... tengok tajuk?haaa.. korang mesti teruja kan? teruja pada sesape yang suke kan aktiviti memancing atau menjala, teruja pada yang suke aktiviti camnih tapi tak berpeluang nak ikot.. haa,skang, jom bace dan tengok celoteh aku kali nih, pasal "Menjala Ikan Talapia"... sodap~~ :p

Mase balik kampong sebab gi kenduri pakcik, ni kire lepas abis kenduri la, so singgah la ke rumah Mak Uda, akak kepada ayah.. dah singgah, tibe-tibe leps relax jap, ayah da siap tuka baju sluar..tanye ayah, kate nye nak gi menjala.. perghh, mesti la nak ikot kan.. walaupon aku tau nak menyebok dan menengok aje, tapi seronok tengok orang menebar jala nih..

ape lagi... aku, ayah, pakcik ngan Abg Mie gi la meredah lecah dan sawit untuk ke lombong tempat kitorang nak menjala tu.. memang jauh ke dalam... tibe-tibe, dalam laluan yang sempit, aku yang membonceng Abg Mie, bertembung ngan sekumpulan lembu yang kire-kire 30ekor.. mak aaaaiiihhh... seram sejuk baii... korang bayangkan, camne kitorang nak redah, sedangkan lembu tu nak jalan gak.. lembu yang dah lepas asyik pandang-pandang aku je.. da dekat gile dah.. aku pon pandang je, tengok tanduk lembu tu.. siap berdengus.. haiiihhh..... nak nangis pon ade.. nak lari pon ke mane.. da kene keliling ngan lembu.. Abg Mie jalan sikit-sikit, dan akhirnye lepas... fuuhhh.. lega... :p


da sampai ke port baeekk untuk menjala... perrghhh.. masyaAllah... indahnye ciptaan tuhan... lobong besar ngan angin sejuk mendung masa tu, gunung-gunung banjaran titiwangsa, awan berkepul-kepul, lalu lak keretapi masa tu.. memang terasa rugi la pulak, tak bawak DSLR aku.. ceiitt.. tapi takpe.. N8 ade.. heheh.. dapat snap sikit-sikit pon jadik la.. so, ayah mulakan gaye untuk menjala.. ceeyyhh, kate dulu jaguh kampong tebar jala.. takpe, aku tengok.. last-last, 2-3kali je tebar.. sakit pinggang teros.. haha.. ayah nih, tak padan dah sakit-sakit badan, nak jugak wat.. pastu tak kembang tebar nye.. tapi dapat laa 4-5ekor talapia.. hehe.. :p



sedap tak??? haaaa.. :p


pakcik aku memang hebat la menjala.. siap berenang-renang lagi nak menjala.. gile laa.. aku ngan Abg Mie, tengok aje.. haha.. kitorang tak reti.. biase la, aku dibesarkan kat bandar, dan jarang wat aktiviti nih bile balik kampong.. dan hasilnye, kitorang dapat laa dalam 36ekor talapia yang besor-besor (bak kate oghang perak)..haha.. gerak balik dalam jam 7.40malam, dari mula jam 6petang tadi.. sampai je rumah dengan basah kene ujan, teros mandi, mak siang-siang ikan, teros aku ngadap 4ekor talapia yang gedabak-gebadak.. haha... dan malam tu gak, teros shoot balik PJ dari Temoh,Kampar dan aku yang drive...

ape-ape pon, aktiviti kali ni memang bes.. terbaeeekk~ :p




p/s : ayah marah aku makan sampai 4ekor.. sedap baaii... mane leh tahan..haha.. :p

yang merapu meraban :


5 comments:

4zir4 said...

ehh..ayah din kite..
ayah din sihat... kimsalam kat ayah din taw.. :)

SaiSyi said...

ikan talapia ker tu?cam puyu jek..sedap nyer masal lemak cili api

jeragang said...

selalu lah balik kampung memacam bole ada aktiviti

YaYaNsMuM said...

Ish...ish...goreng pun sodap tuh...hehehe

shahrul said...


SaiSyi : ikan talapia lor...besar2 tuu.. :p
jeragang : yup..memang bes.. ;)
YayansMum : bukan stakat goreng..masak lemak pon sodap~ :p